Pojkallsvenskan. CU-Fbk

Innan jag skriver vad jag tyckte om matchen ber jag om ursäkt för alla felstavade namn :)
Och så vill jag innan tillägga att Goven Musafar är min idoool :D
Och vill ni ha rolig och fartfylld fotboll måste ni gå och se Uniteds pojkallsvenska lag, strålande bra är den också ibland :)

Det första jag fick se när jag kom ( för så klart var jag lite sen) var ett felaktigt domslut. Det sparkades omkull en united spelare som då råkade lägga handen på bollen, och självklart, hands och frispark till Fbk. Bra. Det var väl första tanken som slog mig, ytterligare en sopig domare som den jag hade nöjet att beskåda när CU:s A-lag mötte Forward för ngn vecka sedan. Första halvlek var nog inte den bästa den domaren dömt i sitt liv men det tog sig som tur sen i andra.

När det gällde spelet så vet jag inte riktigt om alla dessa felbedömda glidtacklingar beror på hormonstinna 15- åringar som inte riktigt kan ta det lugnt, eller om de helt enkelt är så dåliga på att bedöma avstånd?
Tyvärr tror jag på det förstnämnda för sådana brutala kapningar man fick se ibland har väl sällan skådats. Man funderade på vad de tänkte på när de slängde sig mot bollen, eller ja, om de ens siktade på bollen?
Det de tyvärr inte förstår är att det är så lätt att skada någon.
Vårdslöst spel fick man alltså se mycket av idag, och inte för att vara partisk eller så, men Fbk stod för det mesta av den vårdslösheten. Det var ett par gula kort å deras vägnar och även ett rött som trillade in efter en fbk:ares otroliga omognad? Killen får alltså kort 2 gånger för att ha sparkat iväg bollen. Så onödigt. Den första incidenten började med en frispark och slutade i ett gult kort, nog för att han förtjänade den bara för själva frisparksincidenten men att sparka iväg bollen gav honom verkligen 1...frågar du mig så borde 2 killar till ha gult ev rött för sina efterslängningar och brutala kapningar.
United drog också på sig ett gult. Stefan Zarkovic fick i 20- 25 min gult efter att ha kapat en kille. Solklart kort.

Men nu struntar vi i allt det. Nu till höjdpunken i andra halvlek. De 20 minuter av glädje som Goven så helt fantastiskt levererar. Som nästan slår målet på Råtorpsvallen förra sommaren då Goven står och trixar i straffområdet, kickar upp bollen och drar en bisacletas(?) rätt upp i högra krysset. Underbart. Men det här var nästan lika härligt att se.
På ca 20 minuter gör grabben alltså 4 mål. I en match som Fbk, helt ärligt, hade styrt lite över i andra halvlek. Då kliver Goven dit på en frispark, till vänster utanför straffområdet och slår den till vänster om muren och måååååååål!!
Härligt. 1-0 United. Några minuter senare...Jesper Alfraeus gör en instickare mot straffområdet, "skjuter", målvakten räddar men släpper en retur som Goven nickar in. 2-0. Ytterligare några minuter senare. Jacob (från juniorlaget) löper som en tok, snabbt som tusan in i mitten, petar fram den till Goven och han lobbar retsamt över målvakten. Som för övrigt var mkt duktig innan denna målkavalkad. 3-0. Sedan är det då dags igen...Goven gör ytterligare ett mål och fastställer resultatet 4-0 vilket är lite missvisande då detta inte alls speglar matchen men det var ju härligt att vi vann :D

Så denna match. All cred til Goven som i första halvlek inte fick mkt spelrum och kommer in igen i andra och gör 4(!!) mål. Jacob från juniorlaget gör ett par riktigt fina rusher på vänster kanten, Sen har vi nr 2...David? som är riktigt duktig ibland. Och sist men inte minst min kära bror Andre. Så lugn, så säker och framförallt, vilken spelförståelse. Och det säger jag inte bara för att vi är syskon ;) Från att vanligtvis spela mittfält till att gå in och lugna ner hela backlinjen och ha allt under kontroll imponerar på storasyster ;)

Gå och se en pojkallsvensk match då United spelar. Man blir inte missnöjd, finns alltid något finlir att njuta av:)

Kommentarer
Postat av: Dennis Johansson

Kul att läsa om Goven och att han har tagit sig i kragen, igen, med att börja spela fotboll. Följde honom ett tag och rent tekniskt är det hög klass på lillkillen, men, i alla fall då, var han en lite för hög dos slö.

Men jag blir glad över att läsa din text - riktigt roligt att han valde att satsa på nytt, då han för ett par år sedan "slutade" med fotboll.

Nu är det ju väl värt att göra en tur på 150 meter för att se killarna lira på Klasmossen - eller ja, i alla fall se på Govens tekniska nummer.

2009-05-19 @ 09:04:07
Postat av: MLI <3

han är skitduktig, han var helt osynlig i första men i andra så bara öser han in mål. Vet inte hur han bär sig åt :P

2009-05-19 @ 10:34:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0